ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Ayah Dengan Orang Tua

::ayah dengan orang tua::

I

Dulu sekali sekala
aku bersua Imam Kiai
Alim Ulamak berjubah berserban
Ayah serta orang bijak pandai
tunduk hormat menagih berkat.

Dulu, di wajah Datuk
berpakaian Rasul
ada bintang, ada cahaya purnama
suara Tuhan pesan Ambia bergema
Pendakwah Mujahidin suruhan
kerjanya lillahitaala.

Kini semuanya berubah
dalam kemewahan umat hidup resah
aku jadi gelisah
mengenang ayah di alam barzah.

Kitab Suci entah apa jadi
Alim Ulamak lari makan gaji
untuk tembolok sendiri
Kadi Mufti hidup penuh mistri.

Terlalu banyak kaul dalam negeri
tak dapat disatukan mengadap Ilahi
Syiar Islam terus dinodai.

II

Malam seribu tahun memanjang
air sungai mengeruh seribu musim
aku bernama si Muslim Kecil
hidup tanpa ayah, tanpa barkah.
Inikah yang dinamakan jahiliah.

Baru kelmarin aku melihat
satu kafilah orang-orang kampung
main pondok-pondok ikut Sunat Rasul
bermisai, berjanggut, berjubah dan berserban
ada Kitab di tangan
penuh angan-angan.

III

Dalam madrasah ada guru
bersongkok berkain pelekat
menyebut nama Tuhan pelat-pelat
saudara sekitab dikatakan sesat
berdakwah, bermuafakat, .... Menjerat
niaga arak selamat
berjudi tikam ekor kuda berkat.

IV

Setasik airmata wali melimpah ke bumi
Ayah dan Orang Tua melihat dalam mimpi
aku menangis seorang diri
menagih doa dari para Nabi.

~ Pak Habib (S.H ALATTAS)

#foto: yoyooh.com

Dihantar melalui peranti BlackBerry milik sementara 'saya' di dunia ®

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top