ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Salam Muharam 1434H

*lima pesan teruntuk diri sendiri di tahun baharu, seribu empat ratus tiga puluh empat#

Perangi naluri sendiri! Perangi naluri sendiri! Perangi nafsu sendiri!

Amirul Mu'minin, Ali bin Abi Talib berkata,

1. "Seutama-utama jihad adalah memerangi diri dari keinginan hawa nafsunya."

2. "Hawa nafsu cenderung kepada perbuatan-perbuatan buruk, dan seorang hamba memiliki tanggungjawab untuk mengarahkannya (membiasakannya) kepada kebaikan-kebaikan. Hawa nafsu berusaha untuk bertahan, namun si hamba mencuba mengendalikan hasrat-hasrat buruk dari jiwa. Setiap kali seorang hamba membiarkan jiwanya bebas dari berbuat demikian, sebagaimana dikehendaki, ia adalah teman dalam penyimpangan dan kejahatan yang dilakukan jiwa (hawa nafsu). Setiap kali menolong jiwanya sendiri untuk memenuhi keinginan-keinginan jasmani, sesungguhnya ia telah mengambil bahagian dalam membunuh dirinya sendiri."

3. "Sesungguhnya, orang yang kuat bukanlah orang yang mengalahkan orang lain. Sebaliknya, orang yang kuat adalah orang yang mengalahkan hawa nafsunya sendiri."

4. "Perangi nafsumu untuk menghindari penyimpangan dan hiduplah dalam kehidupan yang lurus. Bergaullah derngan orang-orang yang memiliki ilmu agar engkau dapat belajar dan terbebas dari kebodohan."

5. "Barangsiapa menguasai hawa nafsunya, (bererti) telah mencapai darjat tertinggi dari kekuatan."

~ AA

Dihantar melalui peranti BlackBerry milik sementara 'saya' di dunia ® melalui peranti tanpa wayar Celcom

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top