ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Saduran Puisi 'Pindemonte' oleh Alexander Pushkin

*PINDEMONTE*

AKU memerlukan hak-hak istimewa dan
lebih sempurna
Sama ada kebebasan istimewa dan lebih
sempurna pula.
Ketergantungan daripada tsar ataupun
daripada orang ramai
Tidak begitu berbeza. Aku tidak peduli!
Lain halnya jikalau aku tidak wajib
membuat laporan kepada sesiapa,
Melayani hanya diri sendiri sahaja,
Tidak mengorbankan kejujuranku, akal
budiku dan maruahku untuk mendapat
gelaran,
Jikalau aku bebas berkembara di mana-
mana menurut kemahuanku
Dengan mengghairahkan keindahan alam
semulajadi
Serta menakjubi penuh gembira dan rasa
terharu
Ciptaan seni yang diilhamkan tuhan ...
Itulah kebahagiaan! Itulah hak sejati!

~ Alexander Pushkin

http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Pushkin

*Waima beliau seorang ahli penyatuan agama (freemasonry), ada beberapa perkara yang 'wajar' dipetik dan diambil kira dari sudut ilmiah kepemikirannya. ~ A.@

Dihantar melalui peranti BlackBerry milik sementara 'saya' di dunia ® melalui peranti tanpa wayar Celcom

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top