ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Madah Prosa Nan Indah - Khalil Gibran



"IMAN itu adalah ilmu di balik belahan dalam jantung, ia berada jauh daripada jangkauan kesaksian (bukti)."

"AKU telah berguru pada diam daripada berkata-kata, dari sikap yang menolak akan toleransi kemudian menerimanya, dan dari ketidakbaikkan membawa kepada kebaikan; anehnya, aku tetap melafazkan ucap syukur kepada guru-guruku ini (3 perkara yang disebutkan tadi)."

"KUBASUH tanganku dari mereka yang membayangkan sesuatu yang karut menjadi ilmu pengetahuan; diam itu tidak bermakna jahil, dan kasih sayang itulah hasil seni akan terlahir."

"ANDAI ku terus diberi hidup di dunia ini menjadi asbab hidup insan lain rosak binasa, maka kematian itu terlebih indah dan ternyata lebih kusukai."

"ANDAIKATA dirimu telah dicederakan orang lain, demikian sesingkat masa hal itu bisa kaulupakan, tetapi sekiranya yang mencederakan itu adalah dirimu, pasti 'kan kauingatinya sampai bila-bila."

"JIKALAU dirimu tidak bisa bekerja bersama cinta, sebailknya memilih kebencian sebagai teman, adalah lebih baik kerja yang kauusahakan tadi kautinggalkan."

"SEKIRANYA terbit di sanubarimu suatu perasaan kasih dan sayang bernama cinta pada seseorang, biarkanlah ia pergi, dan jikalau ia hadir ke sisi diri maka benarlah itu jodohmu nanti. Dan andaikata insan yang kaunantikan itu tak kunjung datang maka benarlah ia bukan jodoh, ia tetap tak akan datang."

"DALAM melahirkan kemanisan alam persahabatan seharusnya dihiasi dengan senyumtawa, dan perkongsian segala keseronokan yang baik. Demikian indahnya ibarat titis embun yang menggamit jiwa di awal pagi, dan sudah semestinya ia hadir dengan kesegaran."

"ILMU mengenal diri adalah ibu (kunci) kepada segala pengetahuan. Disebabkan mahapentingnya itu lalu kudahulukan proses mengenal akan diriku, demi mengetahui diriku sepenuhnya, demikian tentang kehalusan sifatnya hinggalah mendasar jauh tingkahnya laksana atom."

~ Khalil Gibran
* hasil terjemahan bebas diriku yang serba tak kena ini...

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top