ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Siapakah yang peduli dengan nasib kami? Saya ditembak 'high-velocity tear gas canister'



(Adapun yang terbaring itu bernama Khamis Fathi Abu Rahmah, berusia 27 tahun. Sering bergerak dalam demonstrasi di tebing barat berhampiran dengan sebuah kampung bernama Bilin)
"Kami berdemontrasi secara aman di tembok Israel di Tebing Barat. Entahlah, apa agaknya silap dan salah kami. Demonstrasi yang kami atur bukannya seganas yang mereka (Israel) sangkakan. Kami berdemo secara aman tanpa sebarang kekerasan. Lihatlah sendiri apa yang saya dapat? Ditembak di kepala dengan 'high-velocity tear gas canister' (Spesis gas pemedih mata) lah yang saya terima. Ah! Sepupu saya, Bassem Abu Rahme mati dengan senjata yang sama beberapa bulan selepas saya terselamat dari serangan jahat itu (waima ia sekadar gas pemedih mata)."
"Kasihanilah kami. Kami bukan orang jahat. Ini negara kami; kami warga peribumi di sini. Apakah mereka tiada memiliki perasaan langsung dengan keperitan dan kesengsaraan yang dialami rakyat kami? Ke manakah perginya hatibudi seorang manusia sehingga saya sendiri ditembak di kepala tanpa sebarang pembelaan? Alhamdulillah, saya masih dipeliharakan Allah, tapi bagaimana pula dengan sahabat saya yang lain? Apakah saya perlu berundur dan menyerah kepada mereka (Israel)? Tidak! Tidak sekali-kali! Saya akan terus menentang hingga ke titisan darah yang terakhir. Itu janji saya. Dan saya tahu, Allah senantiasa dekat dengan hamba yang berjuang dengan tulus hati pada jalan-Nya. Allahu Akbar!!!"
** [edit] Sebaik sahaja aku menulis ayat "Allahu Akbar", aku sendiri terpana seketika mengenang akan semangat mereka (warga Palestin) yang sedang berjuang mati-matian di sana. Berjuang demi membebaskan kembali negara yang dirampas dari tangan mereka. Aku tertanya-tanya di mana posisi kita sebagai umat yang punya kiblat dan syahadah yang sama? Al-Fatihah buat sekalian pejuang Intifada yang gugur. Jasa kalian insya Allah akan dibalas dengan banyaknya oleh Allah s.w.t. Amin Ya Rabbal Alamin.

- AA

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top