ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Benarkah Tok Cha Juga Bersolat?


Foto 1



Foto 2



Foto 3



Foto 4

KOMENTAR dari sahabatku Alief:

menarik pabila dangsanak memanjangkan perihal ini dihadapan khalayak, apatah lagi dapat dibuktikan dihadapan mata yg melihat.

ambe pernah bersembang dengan tok sami suatu ketika dahulu, pabila seorang kenalan rapat ayah ambe datang bertandang kerumah ambe, kebetulan dirumah ambe ada gambar kaabah yang dijadikan hiasan dinding.

dia tertarik untuk mengetahui mengenai kaabah, dan bertanyakan syahadah ambe, kemudian dia pun mengucapakan syahadahtullah dan syahadatul rasul.. Subhanallah, hampir sama ucap syahadahnya, cuma yg berbeza sedikit adalah pada syahadatul Rasul... kerna dia tidak menyebut Muhammad, sebaliknya dia menyebut MUSA.

untuk mengukuhkan penerimaan ambe, ambe tanya tahun dalam agama tersebut, memang benar sewaktu itu, tahum Masihi 1993-96 (antara itu ambe pun dah tak berapa ingat) sedangkan tahun agama tu sudah pun angka 2+++, kemudian ambe pun cakap la kalau tahun Islam 14++ .

sungguh, agama mereka adalah agama samawi! jika mengambil fakta apa yg ambe bincangkan itu dengan tok sami yg datang kerumah ambe. tetapi sekiranya bercanggah dari hal ini, tiadalah ambe dapat mengiyakan akan halnya.

sekian.


P/S: Aku sekadar mengulang kembali cerita yang aku postkan pada 26 Mei 2009 berkenaan dengan foto Tok Cha sedang solat di selatan Thai. Foto ini aku perolehi dari forum yang aku ikuti sejak lama dahulu dan aku panjangkan ceritanya di laman lama, seterusnya kukembalikan ke sini pula. Turut aku muatkan komentar dari sahabat baikku iaitu Sdr Alief yang turut sama menyumbang cerita yang berkait seperti di atas. Tok Cha solat? Apakah mereka benar-benar solat? Apapun kredit buat Sdr Ayahanda atas foto yang menarik ini. Usah terkejut melihat foto 1 yang nampak luas benar ruangnya berlubang (mungkin si jurufoto terkejut lalu keluar dari jemaah mengambil gambo). Sekian...


Tangan yang cuba menyampai isi: Ampuan Awang

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top