ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Apakah Benar Orang-Orang Sastera Pendek Akalnya?

(Aku menitipkan kata-kata hampir setiap hari di atas buku nota kecil yang kubawa hari-hari pada poket bajuku)

"Apalah gunanya kalau asyik sangat bersajak puisi-puisian. Bukannya sampai ke manapun hasil karya itu. Tapi aku tengok, orang-orang sastera ni lemah akal pemikirannya; selemah kata-kata yang diluah dek mereka." dipetik dari ucap kata seseorang yang entah dari mana daerah lahirnya. Ikutilah status facebook aku berkenaan dengan hal ini (padahal bahasa yang digunakannya sudah menampakkan bahawa dirinya sedang bersastera):

Ampuan Awang Ada suara2 sumbang membuat kenyataan bahawa orang-orang sastera lemah akalnya dan ia tiadakan maju kerana terbatas pada satu bidang sahaja [?]. [via Celcom SMS]



5 hours ago via Text Message Friends Only · ·







    • Mohd Tar A nda juga bah..
      Otak manusia terbahagi kepada kiri dan kanan... kedua-duanya perlu bah...
      5 hours ago · ·








    • Asmiaty Amat Tak kesah dgn suara sumbang manusia
      5 hours ago · ·







    • Ampuan Awang Oo jadi orang yang berkata orang sastera pendek akal itu mengguna otak sebelah mana agaknya aaa? [via Celcom SMS]
      4 hours ago · ·







    • Asmiaty Amat Otak selatan [lutut]
      4 hours ago · ·







    • Ampuan Awang Weeha, ndakan lutut kak [via Celcom SMS]
      4 hours ago · ·







    • Maiyang Hadziri yang bersuara sumbang itulah yang lemah akalnya dan tidak maju kerana memandang sastera hanya dari sudut pandangan yang sempit dan prejudis.
      4 hours ago · ·







    • Ampuan Awang Maiyang, bawa bertenang eh ;) [via Celcom SMS]
      4 hours ago · ·







    • Maiyang Hadziri hehe ok.
      4 hours ago · ·







    • Ampuan Awang Err maiyang, (Mohd Tarmizi Hasrah) 'y=mx + c' denganmu, nak tak? [via Celcom SMS]
      4 hours ago · ·







    • Maiyang Hadziri aduhai apa maksudmu, tuan?
      4 hours ago · ·







    • Ampuan Awang Err ada orang menyayangimu mengguna rumus matematik... [via Celcom SMS]
      4 hours ago · ·







    • Maiyang Hadziri err...
      3 hours ago · ·







    • Suhana Lina Sarkawi yang lihat nombor2 jak biasanya tiada perasaan... stoic.
      3 hours ago · ·







    • Mawar Marzuki oh reallyyyyyyyyyyyyyyy? to hell with them
      46 minutes ago · ·







    • Ampuan Awang Err, kak 'say hell yeah please...' ;) [via Celcom SMS]
      43 minutes ago · ·







    • Mawar Marzuki ok....for those who said that....please go to hell yeah...thank you...happy rotting...hehe
      41 minutes ago · ·







    • Ampuan Awang Weeeha... [via Celcom SMS]
      38 minutes ago · ·

Ampuan Awang Sekiranya benar orang2 sastera pendek akalnya, bagaimana pula cara orang2 matematik meluah perasaan pada insan yang mereka sukai? Apakah dengan rumus kalkulus bisa sampai ke dalam hati sang kekasihnya? Jelek amat... [via Celcom SMS]



5 hours ago via Text Message Friends Only · ·




















    • Mohd Tarmizi Bin Hasrah bang, macam mana nak cakap, "saya sayang awak" dalam rumus matematik? hehe
      4 hours ago · ·







    • Ampuan Awang Err, 'y=mx + c' agaknya ;) [via Celcom SMS]
      4 hours ago · ·







    • Mohd Tarmizi Bin Hasrah ye ke? haha. lepas ni boleh cuba haha
      4 hours ago · ·







    • Ampuan Awang Err, ada baiknya cuba diluahkan kata2 hikmat 'y=mx + c' tadi tuk orang matematik. Kita nak tahu sama ada dia faham atau tidak dengan bahasa rumus ini. Kalau tak faham,bermakna sastera perlu dalam kehidupan [via Celcom SMS]
      4 hours ago · ·







    • Mohd Tarmizi Bin Hasrah rasanya kena guna sastera juga, baru sampai...:)
      4 hours ago · ·







    • Ampuan Awang Dik, si adik Maiyang kata 'y=mx + c' kat adik, nak tak? [via Celcom SMS]
      4 hours ago · ·







    • Mohd Tarmizi Bin Hasrah kalau dia cakap macam tu, saya akan tumbuk muka saya laju-laju sebab tak faham haha
      4 hours ago · ·







    • Ampuan Awang Malangnya dia faham ;) [via Celcom SMS]
      4 hours ago · ·
Berjayakah seorang ahli matematik menyampaikan rasa cintanya buat sang kekasih dengan rumus matematika di atas? Apakah kekasihnya bisa faham akan maksudnya? Atau kekasihnya akan melarikan diri sambil memekik terkekek-kekek ketawa membawa surat berisi rumus panjang yang langsung tidak difaham maksudnya? Fikirkanlah. Sastera berada dalam kehidupan dan kita sememangnya bersastera hari-hari. Hujah dangkal bahawa orang-orang sastera pendek akalnya, aku tolak mentah-mentah!

Tangan yang menulis dan cuba menyampai isi: Ampuan Awang

5 comments :

Mama JnJ said...

menarik
:-)
saya amat menyukai puisi..cuma tidak pro dan masih di takuk lama. nda setuju dengan pendapat orang sastera pendek akalnya..saya kagum dengan lontaran kata orang2 sastera, memang lain dan bukan biasa
teruskan perjuangan en.awang ampuan.

Ampuan Awang said...

@mama jnj,

teruskan perjuangan? aku sekadar menjadi penyampai sja bah; aku bukan penyair

tehr said...

takkan kurang perkataanku disebabkan oleh operasi tolak dan bahagi

Ampuan Awang said...

tehr,
y= mx + c, ini luahanku tukmu

Ibnu Jamaluddin said...

apa kata dengan hukum Raoult mahupun teori relatif...
ah, gersang sains tanpa sastera, tempang sastera tanpa sains...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top