ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Kobok Lidah Bercabang [Edisi Terhad]


++ Nota Tataplah 'Kobok Lidah Bercabang', bacalah mengikut irama dan intonasi yang sesuai bagi menaikkan lagi isi yang ada di dalamnya. Ini saja yang termampu dilakukan buat bangsa. Sekian.

Wassalam [...]

Tangan yang menulis: Ampuan Awang

4 comments :

Ibnu Jamaluddin said...

Setiap kali datang pasti diri ini terhidang dengan bai-bait puisi indah yang banyak nilai tersurat dan tersiratnya.

Selain itu langgam bahasa dan cerita yang santai tapi bermakna mmebuatku sentiasa tertarik untuk mengunjungi teratak aksara ini tiap hari.

Teruskan dengan usaha!
Takkan bahasa Melayu lenyap di dunia...

Ibnu Jamaluddin said...

Ingin juga di hati memiliki koleksi puisi-puisi ini dalam bentuk buku. Tak ada perancangan untuk bukukannya saudara?

Ampuan Awang said...

salam...


langgam biasa saja sahabat. bukannya besar mana pun. bukukan? siapa yang hendak terbitkan hasil tulisan orang tak punya nama yang besar2? tulisan begini takkan dipandang, malah kekadang ditubuh menyumbangkan penggunaan bahasa yang ada. biarlah ia menjadi tatapan anak bangsa. sekurang ada sedikit jasa yang disumbangkan oleh ambo yang takdo apo ini.

Ibnu Jamaluddin said...

Walaupun tiada nama yang gah seperti karyawan negara tapi namamu gah di bibir orang yang pernah melawati dan menghayati bait-bait puisimu. =)

Walaupun sedikit jasa yang disumbang tapi ia akan tetap akan dikenang oleh insan yang berbudi yang pernah menerima budi.

Walaupun dirimu tak pernah dipandang oleh para teknorat dan korporat tapi dirimu dilihat tinggi oleh pejuang bangsa dan agama. Dilihat sebagai pejuang yang berjuang melalui bahasa dan kata-kata.

Sesungguhnya orang yang berbahasa itu akan dipandang tinggi oleh orang pernah berbahasa.

Dan seseungguhnya bahasa itu akan menjadi indah bagi orang yang mengerti dan mengenal itu bahasa.

Teruskan berbahasa...

Salam ukhuwah dan perjuangan buatmu pejuang bahasa.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top