ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Ujar Kata Sasterawan Negara Bapak A. Samad Said

Kata-kata di bawah diluahkan oleh Bapak A. Samad Said. Aku melihat dan menilai setiap baris ayat yang beliau ucapkan. Aku kagum dengannya, aku teladaninya; dan aku mengambil contoh dari gayanya. Dengarkan bunyinya:

" Siapa bilang dengan menulis itu tidak boleh cari makan? Saya sendiri ditawar ribuan ringgit untuk menulis lima baris puisi. Kemudian ditawar lagi berbelas ribu, hanya dengan memasukkan perkataan ini, Satu Malaysia. Tetapi, saya menolak, "

SN A. Samad Said

 **  Ucapan terima kasih yang tak terhingga buat sahabat blogger Al Ghazali Sulaiman atas kata-kata Bapak A. Samad Said yang berada pada dinding blog beliau. Kerana motto inilah, seorang kenalan berbangsa cina berkata jujur tentangnya:


"Satu Malaysia sudah ada di Sabah dari dulu sebelum diwujudkan oleh PM kita. Di sebelah sana saja yang sering bergelut. Kadang saya lihat macam mahu menegakkan benang yang basah.".


Tangan yang menulis ini: Ampuan Awang

1 comments :

Teruna Alam said...

Kata-kata 1Malaysia itu adalah kata-kata yang besar. Ianya membawa 2 implikasi iaitu menguntungkan dan merugikan.

Semuanya bergantung kepada kekuatan diri, kekuatan kewangan dan harta benda dan kekuatan budi bahasa.

Semua ini jika dilengkapkan dan dihiasi dengan kebijaksanaan: menjanjikan keuntungan.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top