ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Jurnal Sarqina: Sebuah kehidupan Seperti Asam pedas Lada Hitam



Oleh: Salbiah Sirat

Rasa Asam Pedas lada Hitam

ikan pari
lada paste buatan sendiri
lada kering di blender
bersama bawang, belacan udang,kunyit
dan kemudian tumis
sampai minyak naik
masukkan dua sudu gula, gula merah sedikit, garam secukup rasa
tumis lagi. campurkan satu sudu kecil lada hitam
tumis sedikit baru masukkan air asam jus
dan tunggu menidih barulah masukkan ikan
ku paling suka ikan pari atau ikan duri
dan daun kunyit, daun kesum sebagai sayur menghiasi lauk
asam pedas lada hitamku


bila aku fikir.. hidup ini banyak yang aku harus pelajari. dalam kepedasan dan rasa masam manisnya. Setiapkali yang ku rasakan ada sesuatu yang aku rasakan satu saat akan berubah menjadi lebih indah. Ambillah apa sahaja yang engkau maukan. ambil sahaja segalanya. bukan semua orang tak tahu itu hak siapa. cumaku tidak kuasa lagi bersuara. aku belajar dari kehidupan dan kehidupan yang lain. tiada apa yang harus ku buat perbandingan. Hidup ini ibaratkan sama lah Asam Pedas Lada Hitam.

disini aku bermula bercerita. aku berjalan jalan akhirnya aku terjatuh nasib baik tidak jatuh tersungkur. kalau aku jatuh tersungkur pasti diketawakan. sedangkan sekarang pun sudah ramai ketawakan aku dan sengaja buat aku diketawakan hahahaa.

langkah demi selangkah aku mencari ilham dalam sebuah karya. aku tidak percaya akan adanya sesuatu yang luar jangkaanku. jiwaku hancur tapi tidaklah begitu teruk yang engkau semua lihat. aku biasa biasa sahaja tersenyum dan ketawa.

aku perpesan pada diriku, jangan sekali kali mengeluh. kerana mengeluh itu adalah satu kelemahan dan tidak bersyukur atas pemberianNya. aku terus melangkah dan terus melangkah. Jangan menoleh kebelakang ..kerana itu mungkin akan menimbul kesakitan yang dalam. aku akan terus melangkah dan melangkah kehadapan mencari cintaku yang kudus.. Ya Allah... dipermudahkan perjalananku ini.

sesungguhnya hidupku sama seperti ASAM PEDAS LADA HITAM.


** Penulis jurnal di atas mungkin kurang dikenali di negara kita tapi potensi penulisan sudah melebarkan jaring penanya sampai ke Indonesia. Aku kagum dengan usaha insan bernama Salbiah Sirat. Orangnya berpendidikan dari UIA, manakala negara kelahirannya pula di Temasik. Gelaran 'Tun' diberikan buatku. Terpaksalah terima sahaja, yang penting dia tak memanggil aku dengan nama yang pelik dan tak elok.Tahniah buat Salbiah, tajamkan lagi penamu, biar berbekas masuk ke dalam hati. Sekian. Ini sekadar ulasan sekerat dari beribu ulasan yang susah nak aku tacap  masuk ke dalam blogku. Wassalam [...]


Diulang tayang kembali ke laman ini oleh: Ampuan Awang

2 comments :

Super Nia Hana said...

salam.
first time watashi smpai sini igtkan opis watashi dah baik hati tak block FB

tipah tertipu rhopernyaaa

Ampuan Awang said...

wa'alaikumussalam.

terima kasih atas kunjungan dan juga komennya. sesekali tertipu elok juga tapi jangan selalu. berkunjunglah lagi [...]

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top