ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To:
anyone or anywhere  

Oh Jiwa Lara - 30 Tahun Hayat Pada Jiwa



30 tahun hayatku dikandung badan
Setiap tahun ini silih berganti
menambah angka pada umurku
Aku sedar aku ini semakin tua
Bukan aku saja; kita semua sebenarnya!


30 tahun satu tempoh masa yang panjang
Bermula dari hari kelahiranku ke dunia
memulakan pembelajaran
dari saat keluarnya tangisan
sewaktu ku dilahirkan; kita semua sama!


30 tahun menuakan diriku
Sempurnakah akalku?
Murnikah tingkah laku ku?
Sucikah diriku?
Muliakah aku?
Kayakah aku?
Papa kedanakah aku?
Segala persoalan itu
Istimewa buatku
Pada hari kelahiranku


Namun, umumnya
Persoalan itu
pasti bukan untuk ku saja
Tapi buat kalian jua
kerana kita sama
Bermula hidup; dan dimatikan
lalu dibangkitkan kembali
Berkumpul di sana
Tempat terkumpulnya sekalian kita
menanti giliran disoal siasat
Sama ada syurga atau neraka
Terletak pada tangan-Nya jua.
Andai baik; syurga, andai buruk; neraka!


30 tahun aku hidup
Semoga aku lebih kemas beralas
Lidah berlapik bicara kata
agar selamat dari terbentur nuansanya


30 tahun aku hidup
Kunaikkan rasa kesyukuran
Semoga kepanjangan umur
yang menuakan diriku saban tahun
bisa menyempurnakan akal fikiranku
menambah apa yang kurang pada diriku
menjernihkan kotoran yang ada dalam kalbuku
Dan pastinya, ini bukan untuk aku saja
Tapi untuk kalian jua di luar sana.


Aku datang dari kelas ke-3: Ampuan Awang

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top