ini bukan facebook

Jiwa Online
Pemilik Blog: Ampuan Awang  Berkhidmat dalam: Kerajaan Malaysia (Tukang Kebun). Mana tinggal? Di Kepala Batu, Antartika Edit Profile
  Post To: anyone or anywhere  

Pesan Tok Guru Ismail Haji Kamus: Perihal Mazhab

‎Pesan Tok Guru Ismail Haji Kamus (2)

#mazhab: sedikit-sedikit itu salah, ini salah, kalau sudah semuanya salah, apa yang betul (?)

"TIMBUL masalah pasal apa nak bermazhab? Timbul juga. Zaman nabi tak ada. Betullah zaman nabi tak ada mazhab, nabi ada. Apa-apa masalah, tanya saja nabi. Tapi apabila umat Islam telahpun tersebar luas, maka ulama'-ulama' pun telah pergi jauh-jauh maka kita tak dapat nak merujuk kitab al-Quran, pasal kita tak pandai bahasa 'Arab. Nahu pun tak pandai. Ilmu balaghah pun tak pandai. Ilmu usul pun tak pandai. Usul feqah pun tak tahu, mustholah hadith pun tak mengaji.

Kita terpaksa ikut ulama'-ulama' yang pandai berkata. Kita ada paip di rumah, pakai sajalah. Tak payahlah nak cedok air kat Hulu Kelang tu. Kan susah punya kerja. Paip rumah dah ada, bukak sajala paip tu. Maknanya hukum-hukum dah siap ditulis oleh ulama' yang hafal Quran, hafal hadith, ilmu-ilmu semua siap dah ada. Kita, ilmu tak ada. Tak payahlah lagi kita nak cedok al-Quran, pasal bahasa 'Arab kita hanya pandai 'ana' 'anta' saja. Itupun kadang-kadang terbalik'. Nak buat macam mana?

"Ustaz,'ana nak ke mana?"

Mana aku tahu?

Begitulah ... (.)

~ Tok Guru Ismail Haji Kamus

#berkongsilah yang baik-baik untuk kebaikan selama hidup di dunia (...)

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

Pesan Tok Guru Ismail Haji Kamus: Hindari Ilmu Khilaf ...

Pesan Tok Guru Ismail Haji Kamus

#hindari: jauhi diri daripada gigih mendalami ilmu khilaf, carilah ilmu-ilmu lain yang lebih baik daripada ilmu yang tersebut ...

"JANGAN kita suka bercampur dengan orang yang baru belajar ilmu feqah. Baru belajar, baru tahu sedikit-sedikit, suka nak 'kondem' orang lain. Lebih-lebih lagi orang yang dikata suka sibuk belajar ilmu KHILAF — ilmu berselisih pendapat ulama'. Buat apa?

Ada ulama' kata 'Wabihamdih' itu boleh dibaca, ada pendapat ulama' kata hadith dhaif. Tak apa. Ada ulama' kata talqin boleh baca, ada ulama' kata tak payah. Baik, siapa kata nak baca talqin, baca. Taknak baca pun tak apa, itu soalan dia, buat apa nak berkelahi?

Siapa nak berwirid, berwiridlah. Siapa tak wirid, sudahlah. Siapa nak baca doa ramai-ramai, baca. Taknak baca doa pun tak apa. Itu kan mudah begitu. Jangan kita ... dahlah orang Melayu ni sedikit, di surau pun pecah dua. Apa yang dia dapat?

Yang datang dah tak ramai, pecah tiga pulak. Apa untung? Untung apa?"

~ Tok Guru Ismail Haji Kamus

#berkongsilah akan perkara-perkara yang bermanfaat, kerana kita tidak tahu apa kesudahan nasib kita di belakang hari nanti ...

#A.A

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

Sumbangan Dana Kelas Pengajian Al-Quran di Kampung Jenalik Baling Kedah

#uslub: jika kepada 'PIHAK YANG BERKENAAN' apabila diajukan permohonan kurang mendapat perhatian malah kelihatan seringkali lambat dalam tindakan, maka kita seru seluruh umat Islam itu sendiri bertolong-tolongan dalam perkara kebaikan, permudahkan yang mudah, usah dipersulit, sekian(.)

SUMBANGAN DERMA KEPADA JAWATANKUASA KEMAJUAN DAN KESELAMATAN KAMPUNG JENALIK BALING KEDAH

Izinkan saya dengan segala hormatnya menarik perhatian YDH UMAT ISLAM mengenai perkara di atas.

2. Adalah dimaklumkan, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Jenalik Baling Kedah ingin memohon sumbangan bagi membiayai kelas modal insan. Kelas modal Insan ini adalah kelas pengajian Al-Quran dengan menggunakan kaedah 3M iaitu menyebut, mengeja, membaca. Sumbangan ini untuk menampung kos pembangunan, penyelenggaraan dan lain-lain kos kelengkapan untuk pembelajaran.

3. Tujuan program ini diadakan adalah seperti berikut:- 

3.1. Memberi pendedahan supaya mengenali huruf dan cara pembacaan Al Quran mengikut kaedah 3;
3.2. Untuk membendung masalah sosial agar lebih mahir dan mampu membaca Al – Quran dengan baik;
3.3. Mendidik golongan bahawa pentingnyanya pengajian Al-Quran yang mana adalah penawar hidup setiap umat Islam;
3.4. Mewujudkan aktiviti mengikut golongan agar masa diisi dengan aktiviti yang berfaedah.

4. Sehubungan perkara di atas, individu daripada kalangan YDH UMAT ISLAM yang ingin menderma bagi tujuan ini boleh terus menyalurkan sumbangan seperti berikut :-

4.1. Nama: JKKP Kampung Jenalik
4.2. No. Akaun: 2-00-5151-00013659-0 (Bank Pertanian Malaysia – Agro Bank)
4.3. No. Telefon: 014-3060285 (En. Mohamad Rusdi b. Hj Abdul Razak)
4.4. Alamat: Kampung Jenalik, No. 50 Jalan Weng , Mukim Bongor 09100 Baling, Kedah Darul Aman

5. Semoga sumbangan daripada YDH UMAT ISLAM dapat membantu pertubuhan  tersebut di dalam pembinaan yang telah dirancang. Pohon YDH UMAT ISLAM menghebahkan perkara ini ke seluruh alam. Mudah-mudahan sumbangan ini sedikit sebanyak melancarkan dan mempercepat urusan pihak yang berkenaan, dan moga ALLAH Ta'ala menaungi kita di bawah payung rahmat-Nya. ALLAHUMMA aamiin ya rabbal 'alamin!

"Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya."

~ surah al-A'raaf, ayat 261

Sekian terima kasih

Yang Berusaha,
WAKIL PENYEBARAN UMUM SEDUNIA @AA, 04MAC2015

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
 
      faceblog © 2013 · re-designed by J. KingRaja           About · Advertising · Create a Page · Developers · Careers · Privacy · Terms · Faceblog Creator · Back to Top